Zo bouw je een goede contentstrategie

contentstrategie wildgroei

We blijven het zeggen: het creëren van goede online content is key. Dus is het natuurlijk wel zo aardig als we je daarmee een beetje helpen. Bij deze: een drieluik stappenplan om een killer contentstrategie op te bouwen.

Contentmarketing is niet meer weg te denken uit een marketingstrategie. Het is een manier van denken om potentiële klanten te helpen bij het oplossen van hun problemen waarbij niet het promoten van een product of dienst, maar entertainen en informeren voorop staat. Een enorm effectieve vorm van marketing, die vaak veel efficiënter en effectiever werkt dan traditioneel adverteren.

Een stukje storytelling

Marketing anno 2019 draait om het vertellen van verhalen. Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor authentieke merken die iets extra’s bieden. Denk bijvoorbeeld aan Tony’s Chocolonely, die je door middel van aangrijpende verhalen meenemen in hun route naar slaafvrije chocolade. Het maakt het merk zoveel meer dan een simpele chocoshop. En dat is precies wat jij moet gaan doen, in de volgende drie stappen.

De drie fundamenten van contentcreatie

Er zijn drie fundamentele vragen die gesteld moeten worden om tot een goede contentstrategie te komen:

  1. Wat vertel ik?
  2. Hoe vertel ik het?
  3. Aan wie vertel ik het?

Wat: werk je content ideeën uit

Het is niet gemakkelijk om te bedenken wat je wil vertellen. Toch hoeft er geen langdurig proces of ingenieus idee aan vooraf te gaan. Om consistent content ideeën te bedenken houd je je vast aan twee dingen: focus en format.

Focus: ‘Waar wil ik over praten?’

Format: ‘Hoe breng ik dat tot leven?’

Elke vorm van content die je ooit hebt gezien, gehoord of gelezen (video, boek, podcast, artikel) heeft een focus: het gaat ergens over. En het is op een bepaalde manier aan je gepresenteerd: format. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de content matrix van StoryFuel. Hierin zet je focus tegenover format, waar je gemakkelijk honderd (ja, echt) nieuwe ideeën uit kan halen.

Hoe: kies het juiste format

Waarschijnlijk is een bepaald format bij voorbaat het meest geschikt voor jouw merk, of heb je ergens gewoon een goed gevoel bij. Zo past een reisblog goed bij een koffermerk, en podcast goed bij een health coach. Geef daar vooral aan toe, zeker als je net start met het creëren van content. Begin met een aantal stukken content op dit format. Heb je dit eenmaal onder de knie? Probeer dan eens een ander format uit. Je vindt vanzelf het format (of een combinatie van formats) dat het beste bij jouw merk past.

Wie: leer je doelgroep kennen

Weet je wat je wilt vertellen en via welk format? Fijn, dan is het nu tijd om te bedenken aan wie je dit allemaal wilt vertellen. Dit betekent dat je je doelgroep gaat identificeren, wat uiteindelijk ook bepaalt hoe je je verhaal gaat vertellen. Je vertelt nu eenmaal niet op dezelfde manier aan je vrienden, je baas en je oma hoe je weekend was. De informatie is wellicht hetzelfde, maar de manier van vertellen is heel anders.

Je kunt onder andere ontdekken wie je doelgroep is door in je social media data te duiken. Wie reageert er op je berichten? Wie vind je foto’s leuk? Wat voor profiel zit erachter? Je kunt trouwe volgers een kleine vragenlijst sturen met vragen over demografische gegevens, welke van je producten of diensten gebruiken, en hoe ze je merk hebben leren kennen. De kans is aanwezig dat je doelgroep anders is dan je had verwacht, of dat je veel verschillende doelgroepen identificeert. In dat geval kun je verschillende versies van één contentstuk creëren om je verschillende doelgroepen te targeten.

Oké, en nu?

Heel leuk, die strategie, maar misschien kun je voor geen meter schrijven of video’s schieten. Schroom dan niet om daar iemand voor in dienst te nemen, of tijdelijk in te huren. It takes a village to make goede content.